TARIKH : 12 November
2016
MASA :
11.00 pagi -12.00 tengah hari
SUBJEK : PENDIDIKAN
ISLAM
TOPIK : SOLAT BERJEMAAH
NILAI :
KERJASAMA, ISTIQAMAH, BERADAB
HASIL PEMBELAJARAN : Pelajar sederhana (Pelajar boleh melakukan
solat berjemaah dengan baik dan tertib)
LANGKAH
|
KANDUNGAN
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
MURID
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Solat berjemaah
|
-Guru memaparkan video sekumpulan semut
sedang mengangkat sisa makanan ke dalam sarang.
-Guru
bersoal jawab dengan pelajar:
1.Apakah
aktiviti yang dilakukan oleh sekumpulan semut?
2.Mengapa
mereka mengangkat makanan secara beramai-ramai?
3.Apakah
yang akan berlaku apabila seekor semut sahaja yang mengangkat makanan
tersebut?
-Guru mencatat jawapan murid
-Guru merumus dan mengaitkan tajuk hari ini
|
- Murid melihat dan berfikir
-Murid memberi pelbagai jawapan berdasarkan
pengetahuan sedia ada mereka.
|
-LCD
- Video
- Gambar
- Pembesar suara
- Teknik: soal jawab
|
Pengenalan
(5
minit)
|
Erti Solat Berjemaah
|
- Guru menerangkan secara terperinci maksud
solat berjemaah
-Guru meminta beberapa orang pelajar memberi
maksud solat berjemaah dari segi bahasa dan istilah.
|
Pelajar
sederhana
-Murid memberi pelbagai jawapan berdasarkan
pengetahuan sedia ada
-Beberapa orang pelajar menyebut maksud solat
berjemaah secara betul.
|
- Menggunakan gambar
- Teknik: soal jawab
|
Pengembangan
(15
minit)
|
-Syarat sah solat berjemaah
-Syarat menjadi imam dan makmum
-Orang yang layak menjadi imam
-Posisi solat secara berjemaah
-Jenis makmum
|
-Guru menerangkan kepada pelajar secara rawak
tentang syarat sah solat berjemaah,
syarat menjadi imam dan makmum, orang yang layak menjadi imam, posisi solat
secara berjemaah serta jenis makmum.
-Guru mengulas jawapan pelajar dan meminta pelajar
membaca
|
-Pelajar mendengar pembelajaran yang
diterangkan oleh guru
-Beberapa orang pelajar sahaja yang dapat
menjawab pertanyaan guru dengan baik
-Pelajar mendengar ulasan daripada guru
|
- Slide
-Meransang proses mengingat semula
|
Pengukuhan
(15
minit)
|
Amali solat secara berjemaah
|
-Guru menayangkan gambar kedudukan imam dan
makmum
-Guru membimbing pelajar untuk menjadi model
sebagai imam dan makmum
-Guru menggunakan model kartun untuk solat
berjemaah
|
-Pelajar memerhati gambar, mematuhi arahan,
melihat dan mendengar dengan teliti.
-Semua pelajar bergerak untuk melakonkan
posisi solat berjemaah.
|
-Gambar
-Model kartun (video)
-Kaedah lakonan
|
Pentaksiran
(15
minit)
|
Ujian bacaan dalam solat berjemaah dan
kedudukan dalam solat berjemaah
|
-Guru memberi pelajar kepada beberapa
kumpulan serta memberi arahan agar pelajar berada dalam kumpulan
masing-masing
- Guru mengedar kertas A4 kepada semua
pelajar
-Guru memberi arahan pelajar melakarkan
kedudukan imam dan makmum sebagai ujian bagi proses mengingati pemebelajaran
yang diajar oleh guru.
- Guru memberi komen kepada pelajar
|
-Pelajar membentuk kumpulan
-Beberapa orang sahaja yang dapat melakarkan
kedudukan imam dan makmum secara sempurna.
|
-Kertas A4
-Penilaian terhadap penguasaan pelajar
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan isi pengajaran dan pembelajaran.
|
-Guru menerapkan nilai murni di akhir
pembelajaran
-Guru memberi nasihat kepada pelajar agar
ilmu yang dipelajari dijadikan contoh dan iktibar dalam amalan seharian.
|
Tugasan individu sebagai pengukuhan
|
-Nasyid solat berjemaah
-Lembaran kerja
|
REFLEKSI : Guru mendapati penyampaian tidak jelas dan
perlu mengulangi topik serta memberi aktiviti tambahan sebagai pengukuhan
kepada pelajar.
Rujukan
Haji Md. Hashim Yahaya. 2011. Ensiklopedia
Solat. Kuala Lumpur: Telaga Biru Sdn.Bhd.
Mohammad Nidzam Abdul Kadir. 2006. Soal
Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya. Kuala Lumpur:
Telaga Biru
Sdn.
Bhd.
Sulaiman Endut. 2006. Asas-Asas
Fardu Ain. Kuala Lumpur: Pustaka Haji Abdul Majid.
Buku Teks Tingkatan 1 PENDIDIKAN
AGAMA ISLAM
terima kasih atas perkongsian....
BalasPadam